Amazon heeft een voorstel gedaan om het Amerikaanse luchtruim tussen 200 feet (61 meter) en 400 feet (122 meter) te gebruiken voor bezorgdrones. Het plan van de online retailgigant werd onthuld tijdens de 3-daagse Nasa UTM Conventie in Californië. amazon-prime-air-drones.

Amazon Prime Air

Amazon werkt inmiddels al enige tijd aan haar ideaal om kleine pakketjes binnen 30 minuten na bestelling bij de klant te bezorgen. Anderhalf jaar geleden onthulde Amazon in het TV programma '60 Minutes' dat zij al geruime tijd werkt aan de ontwikkeling van haar eigen bezorgdrones: 'Amazon Prime Air'.

Ontwikkelen van standaarden

"Stel het internet voor zonder http:// of IP-adressen", zegt Gur Kimchi, Vice-President van Amazon Prime Air. "Dat is precies waar we nu zijn met drones. Amazon neemt het voortouw en hoopt dat alle belanghebbende partijen bij elkaar komen om deze standaarden voor drones te ontwikkelen en toe te passen."amazon-drones-different-airspace-categoryamazon-drones-different-airspace-category

Indeling luchtruim

Amazon stelt voor om het luchtruim voor drones te verdelen op basis van de missie en kwaliteiten van drones. Amazon verdeelt drones onder in vier categorieën. Amazon is van mening dat iedere categorie verschillende rechten heeft in het luchtruim, gebaseerd op de kwalitatieve eigenschappen van het apparaat. amazon-airspace-drones-uav-deliveryamazon-airspace-drones-uav-delivery

0 - 200 feet

Volgens Amazon's voorstel kan het luchtruim tot 200 feet (61 meter) gebruikt worden voor drones die surveilleren, video's opnemen en inspecties uitvoeren. Drones zonder goede ontwijk-technologie dienen te worden beperkt tot dit niveau.

200 - 400 feet

Het luchtruim tussen 200 feet (61 meter) en 400 feet (122 meter) zal fungeren als een soort van snelweg voor drones. De meeste drones in dit gedeelte van het luchtruim zullen autonoom vliegen en dienen te beschikken over geavanceerde technologieën om obstakels te vermijden. Dankzij een gemeenschappelijk netwerk zijn de drones in staat om met elkaar te communiceren en botsingen te voorkomen.

400 - 500 feet

Het gedeelte van het luchtruim tussen 400 feet (122 meter) en 500 feet (152 meter) dient volgens Amazon als een buffer tussen het luchtruim dat gebruikt wordt door drones en het luchtruim dat gebruikt wordt voor vliegtuigen.

500 feet en hoger

Het luchtruim vanaf 500 feet (152 meter) zal worden gebruikt door het reguliere vliegverkeer zoals vliegtuigen. swarm-drones-delivery-packages-ordersswarm-drones-delivery-packages-orders

Obstakels

Volgens Amazon dienen alleen drones met de beste technologieën - bijvoorbeeld het detecteren en ontwijken van vogels - toe worden gestaan te vliegen in stedelijke gebieden. Aangezien de online retailgigant haar drones volledig autonoom wil laten vliegen dienen de apparaten te beschikken over geavanceerde obstakel ontwijk-systeem; er is namelijk geen piloot aanwezig die een botsing met een vogel, wolkenkrabber of helikopter kan voorkomen. amazon-drone-delivery-landing-drop-offamazon-drone-delivery-landing-drop-off

Moment van bezorging

Tijdens de presentatie besprak Kimchi een mogelijk gevaarlijke situatie: Wat als een Amazon klant zijn pakketje krijgt bezorgd en op het zelfde moment zijn makelaar bezig is met het maken van luchtfoto's? "Het grondstation zal een waarschuwing geven. Afhankelijk van de software, zal de operator aangeven wat de drone kan doen: land, maak een afbakening (geofence) of wat dan ook", zei Kimchi. "Ze accepteren de waarschuwing en doen het juiste ding zodat wij de missie kunnen voltooien."helicopter-airspace-droneshelicopter-airspace-drones

Drones en helikopters

Kimchi gaf tevens zijn visie over hoe autonome drones veilig kunnen vliegen in combinatie met helikopters. Helikopters vormen volgens hem een groter gevaar voor botsingen met drones dan vliegtuigen vanwege hun lage vlieghoogte. "Een helikopter kan communiceren met de luchtverkeersleiding, die dan een gebied kan afbakenen rondom het gebied waar de helikopter vliegt. Het luchtverkeerssysteem geeft vervolgens door aan alle drones: 'Hey dit is een nieuw no-fly zone; alle drones dienen weg te blijven uit dit gebied.' Aangezien het systeem real-time functioneert, zal dit naar alle drones als een waarschuwing worden gestuurd", zei Kimchi. "Zelfs als een helikopterpiloot niets doet, beschikken de drones nog steeds over een detectie- en ontwijk-systeem. Zij zullen de helikopter al op geruime afstand zien en kunnen vervolgens hierop anticiperen door een andere vluchtroute te kiezen."

FAA

De visie van Amazon is een stuk ambitieuzer dan de regelgeving die de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA in gedachten heeft. In de voorgestelde regelgeving, die naar verwachting binnen een jaar van kracht gaat, dienen drones altijd bestuurd te worden door piloten en dient de piloot te allen tijde zijn drone in zicht te hebben.

Droom of werkelijkheid?

De grote vraag is of bedrijven zoals Amazon de FAA kunnen overtuigen dat autonome drones veilig kunnen vliegen in een luchtruim met ander vliegverkeer. Alleen wanneer deze missie slaagt, zal het volledige potentieel van drones kunnen worden benut.

0 Reacties

    Plaats een reactie